NFT: Naoko Fanatický Trading

Chtěli jste si někdy koupit GIF? Nebo být jediným vlastníkem tracku od rapové superstar? NFT (Non-fungible tokens) rozjela nový trend sběratelství digitálního obsahu. Jsou ale plnohodnotnou platformou, nebo jen trendem hnaným internetovým hypem, který během pár měsíců zapadne do obskurity?

Digital Ant
Digital Ant talks

--

NFT je digitální předmět, např. umělecký artwork, song, tweet nebo video, který si zakoupíte v rámci veřejného blockchainu. V něm se pak stáváte exkluzivním vlastníkem daného kusu, ať už to pro vás znamená cokoliv. Možnost flexit před přáteli, že jste skutečným majitelem nového songu od Weeknda, nebo investiční příležitost, jak skoupit několik vzácných kousků, u nichž pak budete doufat v postupné vyšvihnutí prodejní ceny. V jádru tak jde o proces podobný skutečnému sbírání výtvarného umění, kdy je originál mnohonásobně cennější než jeho kopie, ovšem zásadně se liší v digitální podstatě předmětů, jejichž umělecká hodnota je často přinejmenším pochybná a vlastnictví vám nepřináší de facto žádné benefity. To ale mnohé nezastavilo od toho, aby se naplno zakousli do šťavnaté internetové mánie a vyšli z ní o sta tisíce dolarů chudší, nebo bohatší.

Zaprvé je třeba říct, že NFT jako taková nejsou žádnou novinkou. Jen se v průběhu loňského a letošního roku masivně zpopularizovala, a to samozřejmě hlavně díky prodejům o částkách, které už ani mainstreamová média nemohla zcela ignorovat. Značný boost zaznamenal trh třeba prodejem vůbec prvního tweetu od zakladatele Twitteru Jacka Dorseye za zhruba 64 milionů korun stejně jako koláž Everyday amerického umělce Beeple za rekordní částku 69 milionů korun. Pozornost budí tak zejména proniknutí NFT do popkultury, v níž jich stačily zužitkovat stovky umělců napříč kulturním spektrem, od hudebníků po obyčejné lidi s virálním Youtube videem. Bizarních příkladů je celá řada a vydaly by na pět podobných textů. Zajímavější otázkou je ale skutečnost, jestli má trh s NFT před sebou zářnou budoucnost, nebo ho čeká postupné stažení z výsluní a návrat do zapadlejších koutů internetu.

Pro lidi v zadních řadách: Vyvolávací cena je 16 300 dolarů

Jestli letošní rok stihl na něco poukázat, je to fakt, že predikovat vývoj trhu s akciemi a kryptoměnami je ještě obtížnější než v minulosti, zvlášť pokud jsou i strádající korporace poháněné silou internetu a o hodnotě akcií často rozhoduje jediný tweet. A přestože můžeme sledovat na trhu s NFT drobné ochlazení oproti explozím v letošním březnu a dubnu, možná je naopak předzvěstí stabilizace. Stále může jít o krátkodobé šílenství srovnatelné s Pokémon Go nebo sociální sítí Clubhouse (přinejmenším v tuzemsku, kde byla opuštěna stejně rychle jako nadšení pro hokej po prohraném mistrovství).

Naději, že by NFT nemusela tak rychle vyklidit scénu, dávají zejména investice větších hráčů na ekonomickém poli. Vlastní platformu na obchodování s NFT spouští kryptoměnová burza Binance. Ve hře jsou i napojení na Instagram nebo eBay, neboli dlouhodobé investice od multimiliardových subjektů. Dá se očekávat, že s nimi by celý trh drobně ztratil na divoké atraktivitě, kterou se pyšní teď, zejména kvůli nepředvídatelnosti cen řízené spekulacemi.

Kings of Leon svoje nové album nabídli jako NFT a na prodeji digitálních tokenů utržili více než 2 miliony dolarů.

Přestože se NFT v médiích nejčastěji objevuje právě díky (kvůli?) přemrštěným cenám za kousky digitálního kódu, představují i skvělý způsob, jak umělci mohou prodávat svá díla online. A tím nemyslíme memy s milionovými cenovkami, ale tvorbu menších umělců, kteří prodávají své výtvory za několika stovek dolarů a jsou teprve v začátcích. Jistá legitimizace NFT jakožto prověřeného formátu by tak mohla přinést výhodný způsob prezentace umění, příznačný pro dobu (post)koronavirovou.

Anebo si za tři měsíce přečtete tento článek znovu a pobavíte se nad tím, jak moc se jeho prognóza lišila od reality. Zábavnou složku dnešních trendů je jejich rychlá doba spotřeby, ale i jistá dávka náhody. Už teď se ale NFT nepopíratelně zapsalo do dějin (nejen) digitálního umění. Kdy naposledy jste totiž viděli, aby někdo zaplatil 64 milionů za vlastnictví nezajímavého tweetu, jehož originál je vpravdě nerozeznatelný od kopií?

Ať už si o jeho „skutečné” hodnotě myslíme cokoliv, možná vlastnění něčeho drahého a bezvýznamného vypovídá o naší době víc, než bychom si chtěli přiznat. To ale neznamená, že by celý formát od počátku směřoval do pekla dostupného jen pro miliardáře ze Sillicon Valley. Naopak, může do budoucna nabídnout mnohem víc, pokud se ocitne ve správných rukou dřív, než ho jako společnost přebijeme zase něčím novým.

Filip, Copywriter @ Digital Ant

--

--

Agile online agency helping brands enter new markets and build a better online presence for 10+ yrs.