Když každý playlist vypráví příběh…

Dnes žádná vypečená kampaň na Instagramu nebo unikátní řešení na TikToku. Podíváme se na platformu, která má na celém světě téměř 350 milionu uživatelů, ovšem její marketingový potenciál byl dlouhá léta přehlížený. Řeč je samozřejmě o gigantovi Spotify, faktickém lídrovi světa hudebního streamingu a skryté zbrani efektivního brand marketingu. A ten nemusí probíhat jen formou náhodných skladeb hozených do playlistu.

Digital Ant
Digital Ant talks

--

Je třeba si přiznat, že sociální sítě o nás vědí příliš mnoho. Zatímco cílená reklama na boty, které jsme si koupili před týdnem, leckoho rozpálí do ruda, vypiplané algoritmy Spotify nás baví do chvíle, než nám do playlistu „Best of Electronic” pustí Michala Davida. Stejně tak vědí, že si po návratu z párty ve čtyři ráno stydlivě pouštíme Céline Dion a okamžitě přeskakujeme všechny songy od Nickelback. Podle toho pak tvoří playlisty pozoruhodně podobné našemu vkusu. Jak ale na Spotify mohou vyniknout značky bez přístupu k uživatelským datům?

Metodou číslo jedna jsou oficiální firemní playlisty. Jde o čistě brandové řešení, jímž můžete předat jednoduchou message nebo zkrátka vypustit do světa všechny pecky, které vám dennodenně hrají v obchodě. Asi nemusíme dodávat, že tyto playlisty jsou většinou předmětem precizního výběrového procesu (mnohdy vykonaného externím hudebním kurátorem), který upřednostňuje oblíbené interprety primární zákaznické skupiny. To je případ světoznámé značky se spotřební módou H&M, jejíž pečlivě poskládaný playlist v sobě kombinuje zejména líbivý, optimistický pop, s náznaky moderního r&b, rapu a indie elektroniky. Zkrátka to, co si poslechnete, když vyrazíte do háemka pro novou zásobu triček bez potisku.

Naopak prémiovější módní butik COS, taktéž spadající pod H&M, se prezentuje alternativním výběrem skladeb, v němž nechybí prostor pro niche žánry jako citypop, německé disco nebo ambient. Každý týden se pak seznam částečně obměňuje podle aktuálních novinek. COS obecně patří k nejvýraznějším průkopníkům hudebních služeb v social media komunikaci – v minulosti publikoval své selekce i na serveru nezávislé hudby Soundcloud.

V tuzemsku můžeme brandové playlisty sledovat u Girls Without Clothes, jejichž výběr usiluje hlavně o držení optimismu během lockdownu.

Řekněme, že firemní playlisty jsou takovou první úrovní Spotify marketingu. Kreativnější řešení ale můžeme hledat u značek, které se nebály dát výběru skladeb vyšší smysl. I ten nepatrný storytelling totiž může výsledný dojem vyšvihnout ještě o příčku výš.

Francouzské zastoupení KFC takto zkompilovalo rapové songy, v nichž interpreti zmínili tento americký fast food, a dalo playlistu proklatě dobré přízvisko Bucket Bangers. Bohatou plejádu interpretů, od Kanye Westa po Beastie Boys, doplnila outdoorová kampaň s úryvky jednotlivých textů. Jednoduché a účinné propojení onlinu a offlinu, za jehož ústřední myšlenkou stála sama pop kultura.

Nejnovějším přírůstkem do trestuhodně tenkého katalogu jsou pak playlisty italského výrobce těstovin Barilla. Ti totiž ve spolupráci s agenturou Publicis vytvořili sérii playlistů, jejichž délka odpovídá ideální době vaření různých typů těstovin, aby byly dokonale al dente. Roztomilý nápad ještě podtrhly povedené vizuály ke každému druhu pasty, ať už jsou to linguine do zamračeného dne nebo penne na příjemnou melancholii.

Použití Spotify pro marketing je zejména v Česku stále tak výjimečné, že si stále nese pověst out-of-the-box řešení, které nám většinou vyloudí ten pověstný úsměv na tváři. Doufáme, že se to povede i našemu firemnímu playlistu, sesbíranému s nejvyšší možnou péčí všemi našimi Mravenci. ;)

Filip – Copywriter @ Digital Ant

--

--

Agile online agency helping brands enter new markets and build a better online presence for 10+ yrs.