Facebook na(d) zlato aneb Novinky, které by vám koncem roku neměly ujít

Ježíšek s tváří Marka Zuckerberga nám nadělil spoustu témat do pléna. Pojďme tedy společně rozbalit a kriticky rozebrat nové nástroje. Ať už vám budou připadat zbytečné jako nástěnný kalendář, nebo vám naopak sednou jako dobře vybraný svetr. V dnešním blogu se zaměřím na to, co je pro mou práci nejdůležitější — na novinky pro online reklamu. Protože inovace je důležitá, ať už je to babiččin recept na houskové knedlíky nebo způsob, kterým v agentuře testujeme kreativní návrhy.

Digital Ant
Digital Ant talks

--

Novinek je samosebou hodně, ať už jde o nový feed, neviditelné konverzace či hlasování u komentářů. Já se ale zaměřím na ty, které se dají používat v reklamě. Protože to je koneckonců to, co děláme a co jsem vám v minulém blogu slíbila.

Facebook Shops

Skrze reklamu se všichni snaží prodávat – ať už myšlenky a názory, nebo třeba oblečení. Těm prvním mohu maximálně popřát hodně štěstí a pevné nervy, pro druhou skupinu však mám po ruce užitečnou novinku. Facebook zavedl speciální rozhraní Shops, která uživatelům nabízí nákup přímo v náruči síťového velikána. A to kompletně i s odbavením objednávky.

Založení Facebook Shops je pro firmy zcela zdarma. Uživatelé mohou v tomto rozhraní přímo platit přes Facebook Pay či Instagram Checkout, které už fungují téměř všude po světě (ano, i v Česku). Díky rozhraní byl tedy eliminován další krok z nákupního procesu a s ním i možnost, že o zákazníka někde v mezikliku přijdeme. Celý koncept pak podporuje online zákaznická podpora, která na Messengeru, WhatsAppu i v IG Direct stabilně funguje. Zákazník si tak může vybavit celý šatník i vyměnit velikosti, aniž by okno Facebooku vůbec kdy zavřel.

#HASHTAG v centru dění

Jak jste si možná všimli, Facebook při postování nabízí populární tagy a snaží se z nich tvořit nosiče palčivých témat. A také výhodu pro značky. Další ambicí je pak díky tagům monitorovat trendy, jak je tomu již dlouho například na Twitteru. A protože co má Facebook rád, také více ukazuje, rozhodla jsem se vám sepsat několik tipů, jak tagy správně používat!

1. Méně je více. Než patnáct obecných tagů je lepší jeden správně namířený. Dokonce to vypadá, že ubývá engagement, pokud tagů použijete moc.

2. Viva la brandované hashtagy! Je to tak, takový Playstation s tím začal už měsíce zpátky. V každém postu vždy 1–2 hashtagy. A jeho fanoušci v tom jedou s ním. Stačí se podívat na vlákno s #PS4, ve kterém najdeme každý den nesčetně příspěvků od běžných uživatelů i stránek.

Microsoft hashtagy dotáhl ještě dál a využívá je i u událostí. Divákovi tak nabídne víceméně realtime vhled do dění (jako je tomu na Instagramu a Twitteru).

3. K věci. Používejte menší relevantní vlákna. Váš příspěvek v #ThrowbackThursday možná uvidí více lidí, nebudou však relevantní pro menší český trh.

4. Testovat, testovat, testovat. Asi každý, kdo kdy s naší agenturou spolupracoval, ví, jak rádi testujeme, co se dá. A to platí i u hashtagů. Na přímé sledování trendů se dá využít celá řada nástrojů s tím, že každému sedí něco jiného. Hlavní je však zkoušet různé varianty, sledovat engagement a pak vyhodnocovat.

Skupiny a spolupráce se značkami. Ano, je to tu

Dlouhá léta firmy lačně sledují úspěch facebookových skupin, jejich engagement a věrné uživatele (kterých je už 1,5 miliardy). Z osobní zkušenosti vím, že i o krmivu pro andulky jsou lidé schopni se do krve pohádat a při nemoci cizího opeřence na druhé straně republiky projevit takovou pomoc a podporu, kterou by člověk čekal jen u nejbližších přátel a rodiny.

A zde se dostáváme k jádru pudla. Jak na tom vydělat? Nedávno přidala jedna paní na Dejvickou partu informaci: „Milé dámy, prosím nenechte mě v tom a přijďte si něco hezkého koupit do mého obchůdku…“ a hned zaznamenala úspěch. Ženy se jí ptaly, kdy má otevřeno a zda by neměla péřový kabát. Parta také pomohla skvělému panu Kamilovi, nejprve skrze jediný příspěvek a poté přes crowdfundingovou kampaň. Asi nemusím demonstrovat tisíce dalších důvodů, proč značky chtějí do silných komunit ve skupinách prorazit.

A jak to bude vypadat?

Zaprvé dostanou admini nástroj na správu svých skupin, což bude znamenat příjemnější každodenní zážitek z managování. Na něco podobného se čeká už dlouho, zvláště tedy vzhledem k tomu, že skupiny v posledních letech nabraly neuvěřitelnou popularitu.

Spolupráce bude probíhat v Brand Collabs Manageru, ve kterém můžete nabízet spolupráce a hledat stránky/influencery, kteří by do toho šli s vámi. Tímto způsobem si tedy admin může vydělávat podobně jako právě influencer. A správa facebookové skupiny se tak stane legitimní prací.

Jak přesně bude spolupráce vypadat, není zatím úplně jasné. Sám Facebook ve svém blogpostu napsal, že tools pro spolupráci brzy představí a jak je mu zvykem, bude je neustále vylepšovat.

Nové vizuální efekty pro statické příspěvky

Tato funkce je zatím v procestu testování (někdo ji vidí, jiní ne). Když chcete sdílet 2D obrázek, zobrazí se tyto možnosti:

Zdroj: socialmediatoday.com

Tuhle funkcionalitu, předpokládám, využijí hlavně ti, kdo nemají po ruce motion designéra, ale chtějí zaujmout oko divákovo na první dobrou. Otázka, zda se Facebooku tento nástroj osvědčí, je stále ve vzduchu. Například 3D fotografie slaví však velký úspěch. Tak uvidíme.

S tím se pro dnešek loučím, přeji vám hezké Vánoce a těším se příště!

– Magdalena, Copywriter @ Digital Ant

--

--

Agile online agency helping brands enter new markets and build a better online presence for 10+ yrs.